آب بندی استخر

آب بندی استخر و جکوزی و ایجاد سطوح آب گریز؟

ساخت یک سازه آب بند و مقاوم در برابر نم و رطوبت با دانش کاری آسان و بدون دانش بسیار سخت و خسته کننده می باشد.

آب بندی و ضد آب کردن ساختمان ها از قدیم چالش انسان بوده است و هست.

اولین مصالح مورد استفاده انسان از قیر یا نفت خام بوده است که تهیه و نگهداری آن همچنین استفاده از آن بسیار سخت و خطرناک بوده است.

با پیشرفت بشر انسان به مشتقاتی از نفت خام دست یافت که آن را در امر آب بندی و نم و رطوبت کمک می کرد ولی مشکلات خود را داشت .

در صورت استفاده از مشتقات نفت برای آب بند استخر و جکوزی دچار مشکلات خاص خود می شویم . طبق تجربه آب بندی استخر و جکوزی به این روش طول عمر بسیار کمی دارد و با برخود مصالح احتمال سوراخ شدن آن و خارج شدن از آببندی می گردد.

در تماس طولانی مدت آب با ایزوگام و وجود عناصر شیمیایی در ایزوگام باعث تغییر شیمیایی آب و سمی شدن آب استخر و جکوزی در طولانی مدت می شود.

مراحل آب بندی سازه های بتونی :

تمامی تعریف ما بر اساس ساخت استخر و جکوزی می باشد و بر اساس تجربیات و نظر کارشناسان تولید کننده محلول ها و مواد آب بند کننده می باشد.

برای یک سازه استخر آب بند می بایست به چند نکته توجه کنیم :

اول از هرچیز همواره احتمال نشت و نم را از سازه خود بدهیم و چاره ای برای آن بیندیشیم. باید امکانی برای جذب نم و نشت در زیر و اطراف استخر وجود داشته باشد تا این نم را به بیرون سازه انتقال دهد. رطوبت اطراف استخر توسط ستونها و سازه ساختمان جذب می گردد و در صورت نشت زیاد احتمال خالی شدن زیر سطح استخر یا ستون ها می باشد.

پس بهتر است در زیر سازه استخر و جکوزی از زه کش استفاده شود. لوله های دارای سوراخ های بسیار ریز و زیاد که نم و رطوبت را جذب می کند.

2- حتماً زیر کار را شفته آهک کرده و سپس روی آن را بتون مگر به ضخامت 5 سانت اجرا گردد.

3- حتماً استخر خود را به صورت آلموتور بندی اجرا نمایید. اگر می خواهید در هزینه ها صرفه جویی کنید حتماً از استخر فایبر گلاس استفاده نمایید.

آب بندی در بتون ریزی اولیه :

این مرحله به دو بخش بتون ریزی کف و دیواره ها تقسیم می گردد.

قبل از بتون ریزی کف حتماً می بایست آلموتور توسط یک تیم ماهر و توانمند اجرا گردد فاصله میلگرد ها از کف کار 7 سانت باشد. فاصله میلگرد از دیواره بیرونی قالب 10 سانت باشد. از میلگرد 13 استفاده شده باشد و همچنین طول و عرض خانه های مش بین 20 تا 25 سانت باشد.

همچنین قبل از بتون ریزی تیمی مجرب نسبت به لوله گذاری بر روی میلگردها اقدام نموده باشد و تمام لوله ها مسدود و تست شده باشند.

استفاده از نوار واتر استاپ در از بین بردن درز سرد ایجاد شده بسیار مهم است.

باید از شرکتی که بتون را برای شما مهیا می کند و قرار است با میکسر برای شما ارسال کند پرسید. و قبل از بتون ریزی درصد مشخصی از وزن سیمان را به میکسر بتون ژل میکرو سیلیس و چسب بتون اضافه نمود.

معادل 3 الی 8 درصد وزن سیمان می بایست ژل میکرو سیلیس ماهان ژل یا چسب بتون N50 به میکسر اضافه شود و به مدت 5 دقیقه مخلوط گردد. به هیچ عنوان به ملات ارسال شده آب اضافه نگردد و اجازه ندهید به بهانه تخلیه بهتر به ملات ارسال شده راننده میکسر آب اضافه کند.

آب بندی بعد از بتون ریزی :

در این مرحله شکل و قالب استخر شما نمایان گردیده است و فقط بعد از باز کردن قالب ها ناهمواری در زیر کار دیده می شود. بهتر است در همین مرحله نسبت به تست آب بندی اقدام نموده و استخر را پر از آب نمایید اگر مراحل قبل درست اجرا شده باشد مشکل آببندی ندارید.

در این مرحله تمام کرم خوردگی های بتون باید با وایر برس برطرف گردد و حتی سطح ساف کمی تیشه ای گردد تا نرمه به خوبی اجرا گردد. در این مرحله می بایست کار ما کاملاً تراز و شمشه کشی بشود و هیچگونه پستی و بلندی وجود نداشته باشد.

تمام مراحل بالا را کاشی کار در صورت اجرای کاشی بر عهده دارد. در این مرحله نیز از چسب بتون های N50 یا B70 استفاده می گردد.

آب بندی در کاشی کاری :

بخشی از این مرحله در سر فصل قبل توضیح داده شد و می بایست استاد کاشی کار به چسب کاشی خود چسب بتون B70 اضافه نمایید. بعضی از اساتید کاشی کار در این مرحله از Z90 استفاده می کنند که شرکت سازنده محلول B70 را پیشنهاد می دهد.

بعد از کاشی کاری جهت بند کشی می توان از Z90 در دوقاب استفاده نمود و یا بعد از بند کشی با فرچه از P100 به عنوان لایه محافظ و ضد آب کننده کار استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *